YOGA
op het werk

en meer


Yoga 4 Everybody in Arnhem

Yoga for everybody and every body

Blog

Iedere dag mediteren -week 14-

Geplaatst op 12 april, 2017 om 9:00

Week 14

Deze week volg ik de drie-staps-meditatie waarbij ik me eerst

(stap 1) op mijn lichaam richt. Hoe voelt het? Hoe zit ik? Dan

(stap 2) volg ik mijn ademhaling zonder die te veranderen en vervolgens

(stap 3) voel ik de ruimte om mij heen. Waar zit ik in deze ruimte, ten opzichte van anderen, de muur, het raam, de deur. Tenminste, dat is het plan....

Maandag 3 april
16 minuten gezeten, eerst mijn aandacht op mijn lichaam gericht en hoe het voelde, toen volgde ik mijn adem en daarna richtte ik mij op een mooi beeld. Daarmee bleef ik helder en alert. Oh, stap 3 vergeten.

Dinsdag 4 april
Laat ik de avond rustig beginnen met 16 minuten meditatie. Kleine in bed en beginnen. De kleine in bed lukte, maar ze had kuren en gilde steeds zodra ik de deur achter me dicht trok. De laatste tijd wel vaker, maar vanavond zou ik het negeren. Zij afkoelen, ik innerlijke rust vinden. Bijna 8 minuten hield ik het vol om het gekrijs te negeren en me op mezelf te richten, maar langer echt niet. Toch heeft het me wel geholpen niet in mijn frustratie mee te gaan over de avond die voor de helft voorbij was door dit minidrama.

Woensdag 5 april
Er is rust in huis, nu nog in mij. Ik ben moe, maar besluit te mediteren in plaats van te slapen. Met iedere ademhaling voel ik mezelf rustiger worden. Geen prikkels van de buitenwereld, alleen mijn gedachten die steeds stiller worden. Daarna heb ik toch maar even geslapen. Waarom zouden alleen kleine kinderen middagdutjes mogen doen? De rust bleef en mijn energie was terug.

Donderdag 6 april
Aan het eind van de middag ga ik goed voorbereid door twee yogalessen zitten voor mijn 16 minuten meditatie. Eerst de aandacht op mijn lichaam; voelt goed. Daarna op de adem; doet het nog. Vervolgens op mijn gedachten; niet de bedoeling. Steeds opnieuw breng ik mijn aandacht weer terug naar mijn adem en uiteindelijk worden de gedachten minder. Er is rust in mij. Niet op de achtergrond, maar het lukt me redelijk daar niet door te laten afleiden. Goede oefening om alles buiten me te laten voor wat het is.

Vrijdag 7 april
Nu ik goed in mijn meditatieroutine zit merk ik dat het steeds makkelijker gaat. De motivatie is groter en de rust tijdens en na de meditatie ook. Ik mediteerde 16 minuten voor ik ging slapen en heb het idee dat ik daardoor beter sliep.

Zaterdag 8 april
Eerst wat yoga gedaan en toen 16 minuten gemediteerd. Die yoga-oefeningen helpen me echt om in de meditatie geconcentreerd te blijven en gemakkelijk te kunnen zitten. Precies zoals het bedoeld is.

Zondag 9 april
Yoga en meditatie in de tuin! De zon zorgde bijna voor spontane verlichting. Dit wil ik iedere dag wel. Volgende keer wel even insmeren, dat was ik vergeten. Ik kreeg ook een geweldig inzicht dat ik vandaag met jullie wil delen, maar....ik weet het niet meer. Het was zo simpel en zo logisch dat ik zeker wist dit nooit meer te vergeten. Misschien komt het nog terug.

CategorieŽn: meditatie, concentratie

Plaats een reactie

Oeps!

Oops, you forgot something.

Oeps!

De woorden die je hebt ingetypt komen niet overeen met de opgegeven tekst. Probeer het nogmaals.

0 reacties