YOGA
op het werk

en meer


Yoga 4 Everybody in Arnhem

Yoga for everybody and every body

Blog

Laat het loslaten los

Geplaatst op 1 mei, 2017 om 9:45



In mijn lessen vermijd ik de woorden 'ontspan' en 'laat los' zoveel mogelijk. Veel mensen komen naar yoga voor ontspanning, al is dat eigenlijk een bijwerking van yoga. Overigens wel een goede reden om aan yoga te doen. Yoga gaat erom dat je leert voelen en daarmee bewustzijn creëert. Bewustzijn van je lichaam en vervolgens bewustzijn van wat er zich in je geest afspeelt. Die bewustwording helpt je om dingen te accepteren zoals ze zijn. Vaak als die bewustwording er is, lossen dingen vanzelf op en verdwijnen ze.
Wanneer je wanhopig iets los wil laten lukt het vaak niet. Alles wat je aandacht geeft groeit en als je die vestigt op iets hebt wat je los wil laten maak je het daarmee groter. Loslaten is dan vrijwel onmogelijk.

Voelen in plaats van loslaten
In plaat van loslaten je doel te maken zou je kunnen voelen wat je het eigenlijk is waar je last van hebt. Als je kunt voelen wat er is zonder dat je het weg probeert te duwen of wil laten verdwijnen, wordt het vaak dragelijker. De stress of pijn is er wel, maar je laat hem voor wat hij is. Je maakt het niet groter door in te gaan op de oorzaak van het probleem, maar je duwt het ook niet krampachtig weg. Je laat het er gewoon zijn en doet er verder niets mee. Het probleem zelf krijgt dan niet jouw aandacht en wordt daardoor ook niet groter.
Wat je eigenlijk doet is observeren wat het met je doet. Waar voel je het in je lichaam en hoe voelt dat? Voel dan aandachtig wat het is dat je tegenkomt. Je verandert het gevoel niet en duwt het ook niet weg, maar vaak door het er te laten zijn verdwijnt het toch. Dat komt omdat het dan weer gaat stromen. Je hebt het losgelaten door het te laten. Heel simpel eigenlijk.

Oefening

  • Zet een timer op 10 minuten
  • Zit in een voor jou fijne zithouding, maar wel rechtop
  • Adem 10x bewust in en uit
  • Laat nu je adem vanzelf gaan en volg deze beweging met je aandacht
  • Voel of er plekken zijn in je lichaam die de aandacht trekken
  • Ga met je volledige aandacht naar een zo'n plek
  • Merk op hoe deze plek voelt zonder er iets aan te veranderen
  • Blijf net zo lang bij deze plek tot deze verdwijnt
  • Ga dan naar de volgende plek

Doe deze oefening net zolang tot alle plekken opgelost zijn of goed voelen. Misschien blijf je wel de hele tijd bij de eerste plek of ben je heel snel klaar. Als je alle plekken gehad hebt of als er helemaal geen plekken zijn volg je alleen je adembeweging. Je mag de oefening ook  langer doen.

Adem wel goed door. Als je gestrest bent heb je de neiging om je adem vast te zetten en dat maakt de spanning of pijn nog groter. Als het lukt om te voelen wat er is en er niets meer mee te doen, laat je het meestal vanzelf los en ontspan je, maar daarvoor moet je wel eerst het loslaten loslaten.

Categorieën: bewustzijn, voelen, verandering

Plaats een reactie

Oeps!

Oops, you forgot something.

Oeps!

De woorden die je hebt ingetypt komen niet overeen met de opgegeven tekst. Probeer het nogmaals.

0 reacties