YOGA
op het werk

en meer


Yoga 4 Everybody in Arnhem

Yoga for everybody and every body

Blog

Yoga achter je bureau

Geplaatst op 11 mei, 2017 om 9:20



Wanneer je lang achter je bureau zit hebben je nek en schouders vaak veel te lijden. We zitten voorover en gebruiken de ene arm meer dan de andere waardoor we het lichaam verkeerd belasten. Yoga maakt het lichaam soepel en sterk en kan klachten door een verkeerde houding verminderen. Dat kun je in een yogales doen, maar ook achter je bureau.
Vaak hebben we geen tijd om iedere dag yoga te doen. Dat is jammer, want yoga heeft veel voordelen. Ik voel me veel beter als ik regelmatig yoga doe. Mijn lichaam voelt er soepel en sterker door. Andere voordelen zijn dat klachten door bijvoorbeeld ongelijke spierbelasting of een verkeerde houding verminderen. Mijn nekklachten zijn door yoga zo goed als helemaal verdwenen.


Hoe maak je tijd voor yoga?
Ik kom niet iedere dag aan een uitgebreide yogasessie toe. Daarom integreer ik het zoveel mogelijk in mijn dagelijks leven. Tussendoor even vooroverbuigen en me achterover uitrekken kost nog geen minuut. Oefeningen voor nek en schouders kun je zelfs makkelijk zittend op een stoel doen. Doe het op je werk samen met je collega's. Dan stimuleer je elkaar om discipline te krijgen én te houden. Probeer deze oefeningen maar:

Rek je regelmatig goed uit. Maak je eerst lang en buig dan een klein beetje naar achter.
Ga goed rechtop zitten en strek beide armen omhoog.
Buig nu opzij naar rechts. Blijf hier even en doe dan hetzelfde naar links.
Later op de dag maak je je rug, nek en schouders los met door rustig wat cirkels te draaien.
En draai om je as naar rechts en naar links.

Dit alles duurt nog geen vijf minuten. Vervolgens werk je weer rustig verder.


Mini-meditatie
Als je in je pauze een minuut ergens met je ogen dicht rechtop kunt zitten om alleen maar naar je adem te luisteren kunnen je gedachten tot rust komen. Zodat je daarna weer geconcentreerd aan het werk kunt. Vervolgens doe je nog een heupopener door je rechterenkel op je linkerknie te leggen en leun je naar voren. Herhaal het daarna aan de andere kant.
Weer met beide voeten op de grond hang je met je rug voorover.
Aan het eind van je werkdag beweeg je nog een keer alle kanten op met je rug: naar achter, naar voor, opzij en om je as. Misschien kun je hier wel die minuut vrijmaken om je adem te volgen, of doe je een mini-meditatie van tien ademhalingen.


Flitsyoga
In totaal heb je nu misschien tien minuten yoga gedaan over de hele dag verspreid. Het kost weinig tijd en je hebt toch de voordelen van yoga ervaren. Hoe vaker je het doet, hoe meer voordelen je ervaart.
Speciaal voor bedrijven geef ik ook yogalessen waarbij ik iedere oefening die we in de les doen vertaal naar een oefening voor aan je bureau om tussendoor te doen. In een groepsles begeleid ik jou en je collega's en de daarna kun je het zelf door de dag heen toepassen.
Ik geef ook lessen flitsyoga waarin ik bij jou en je collega's aan het bureau kom om in 20 minuten een yogales te doen. Daarna krijg je een schema zodat je deze oefeningen zelf iedere dag kunt herhalen. Heb jij ook yoga nodig achter je bureau? Laat je manager dan gauw een afspraak maken voor een proefles.

Bewaren

CategorieŽn: bedrijfsyoga, stoelyoga, yoga op het werk

Plaats een reactie

Oeps!

Oops, you forgot something.

Oeps!

De woorden die je hebt ingetypt komen niet overeen met de opgegeven tekst. Probeer het nogmaals.

0 reacties