YOGA
op het werk
op school
of thuis


Yoga 4 Everybody in Arnhem

Yoga for everybody and every body

Blog

Iedere dag mediteren -week 20-

Geplaatst op 22 mei, 2017 om 5:10

week 20
De Dalai Lama zou gezegd hebben dat hij iedere dag een uur mediteert, tenzij hij het druk heeft. Dan mediteert hij twee uur. Klinkt dat tegenstrijdig? Juist als je het druk hebt is de rust van meditatie hard nodig. Die rust zorgt er ook voor dat je daarna weer effectiever door kunt werken. Je wint er dus tijd mee.

maandag 15 mei
11:11u, 18 minuten
De eerste twee minuten gebruik ik om de kapalabathi-ademhaling te doen. Dit maakt je geest rustig en reinigt de longen. Ik voel meer ademruimte en begin de meditatie met rust in mijn hoofd. Waarom doe ik deze oefening niet vaker?
dinsdag 16 mei
14:30u, 16 minuten

De ademhalingsoefening van gisteren gaat vandaag lastig omdat ik verkouden ben. Ademen gaat sowieso lastig en daarom ben ik me hier extra bewust van. Ik voel vooral alles waar mijn lichaam nu last van heeft, maar ik observeer het en doe er niets tegen. Dat geeft rust.

woensdag 17 mei
14:00u, 16 minuten
Ik voel alles wat er scheef zit in mijn lichaam. Niet omdat ik daar zelf met mijn aandacht heen ga, maar omdat het mijn aandacht vraagt. Ik neem het waar en laat het zo zijn, maar mijn lichaam beweegt alsof het alles op de juiste plek wil zetten. Dat lijkt ook te lukken, want ik voel me steeds rechter en daardoor stroomt de energie beter vanaf mijn bekken tot mijn kruin.
donderdag 18 mei
15:30u, 16 minuten
Eerst de kapalabathi-adem gedaan en toen voelde ik mijn energie en adem duidelijk stromen. Mijn lichaam zocht weer naar de juiste houding en het voelde of daardoor alle kronkels in mijn rug verdwenen en de energie nog beter ging stromen. Het maakte me krachtig en stabiel en ik voelde me licht, zacht en rustig.
vrijdag 19 mei
23:15u, 5 minuten
Het is laat, ik wil slapen. Toch even mediteren. In deze vijf minuten voel ik langzaam de indrukken van de dag tot rust komen. Ik merk duidelijk verschil met mijn gebruikelijke 16 minuten. Dan wordt de rust intenser en voelt de meditatie dieper. Goed om te weten, maar vandaag ben ik blij met mijn vijf minuten.
zaterdag 20 mei
22:00u, 5 minuten
Vanmorgen gaf ik een yogales en heb daarin zelf heel bewust op mijn ademhaling gelet en de houdingen met aandacht uitgevoerd. Mede door de energie in deze groep voelde ik me rustig en tevreden. Het werkt tot laat op de avond door. In de vijf minuten die ik mediteer voel ik dit ook.
zondag 21 mei
19:30u, 16 minuten
Om te beginnen haal ik een paar keer diep adem. Spanning vermindert daardoor, de adem stroomt makkelijker en ik kan me beter concentreren. Tot het moment dat ik opeens niet meer geconcentreerd ben. Dan haal ik weer een paar keer diep adem en begin ik opnieuw.

CategorieŽn: iedere dag mediteren

Plaats een reactie

Oeps!

Oops, you forgot something.

Oeps!

De woorden die je hebt ingetypt komen niet overeen met de opgegeven tekst. Probeer het nogmaals.

0 reacties