YOGA
op het werk
op school
of thuis


Yoga 4 Everybody in Arnhem

Yoga for everybody and every body

Blog

Iedere dag mediteren -week 21-

Geplaatst op 29 mei, 2017 om 4:40

Week 21
Het observeren van je lichaam, gedachten en emoties kan van alles oproepen. Vaak kom je iets tegen waar je niet op zat te wachten. Als het je lukt hier toch naar te kijken zonder oordeel of zonder het te willen veranderen geeft dat rust. De intensiteit wordt vaak minder en soms verdwijnt het vanzelf. Ik heb gemerkt dat dit spontaan kan gebeuren. Een zware hoofdpijn was ineens weg, maar langdurige klachten konden na maanden mediteren ook zo goed als weg zijn. Het enige wat je doet is niets doen. Mediteren dus.


maandag 22 mei
12:00u, 16 minuten
Ik maak me ergens zorgen om en besloot dit in mijn meditatie te onderzoeken. Niet inhoudelijk op de situatie ingaan maar voelen wat het in mijn lichaam doet, net als bij yoga-coaching. Het voelde vervelend, grijs en somber. Ik wilde dat het weg was en dat de oorzaak opgelost werd. Toen ik dat voor mezelf toegaf veranderde het grijs langzaam in een heldere lichte kleur. Het voelde zachter en de zorgen werden ook minder. De oorzaak verdween niet, maar de uitwerking ervan op mij is minder. Dat is belangrijk want stress heeft een negatieve uitwerking op het lichaam en die is voor mij nu stopgezet. Dit kan er voor zorgen dat het onderliggende probleem begint op te lossen.
dinsdag 23 mei
13:10u, 16 minuten
De temperatuur is perfect om buiten te mediteren. Helaas werd ik daar afgeleid door allerlei buitengeluiden: wind, vogels een blaadje dat over de tegels schoof. Wat een naar geluid geeft dat laatste, bijna als nagels die over een schoolbord krassen. Ik richtte mijn aandacht op wat het geluid met mijn lichaam deed en dat was nogal wat. Irritatie vanaf mijn kruin omlaag tot ergens rond mijn middenrif. Mijn zenuwstelsel stond op scherp. Ik ben opgestaan en heb het blaadje weggegooid. Niet helemaal volgens de 'regels' van meditatie, maar wat een opluchting. De irritatie had mijn spieren verkrampt en die ontspanden nu. Opeens had ik veel minder last van alle geluiden die me eerst stoorden.
woensdag 24 mei
12:45u, 16 minuten
De 16 minuten mediteren voelen nu een stuk korter dan een tijd terug. Ik voel tijdens het mediteren hoe fijn het is om met mijn aandacht naar binnen te gaan. Als ik iets tegenkom waar ik minder blij meer ben, kan ik daar beter tegen. Ik voel steeds minder drang om het te veranderen of weg te drukken. Daardoor krijgen de positieve dingen die er ook zijn en kans om zichtbaar te worden. Vaak wil ik zelfs nog langer blijven zitten.
donderdag 25 mei
20:30u, 16 minuten
Het is veel te heet om te mediteren, maar ik doe het toch. 16 minuten stilzitten koelen mijn lichaam en mijn hoofd af. Al komt daarna een hoofdpijn opzetten die pas zaterdag weg is. Waarschijnlijk te veel zout verloren door de hitte. Na een portie chips werd het namelijk beter.
vrijdag 26 mei

23:00u, 12 minuten

Laat ik weer eens een geleide meditatie doen. 'Letting Go of Baggage' op Insight Timer spreekt me wel aan. De hitte en mijn hoofdpijn zorgen ervoor dat ik er niet veel van meekrijg en ik val in slaap. Dat 'letting go' gedeelte is in ieder geval gelukt.

zaterdag 27 mei
15:30u, 16 minuten

Voor ik begin stel ik mezelf een vraag. Vervolgens laat ik hem meteen los. Ik begin met mijn meditatie en krijg razendsnel een antwoord. Dit doe ik wel vaker en het lijkt steeds makkelijker te gaan. Het antwoord helpt me verder te komen met een probleem of keuze die ik moet maken.

zondag 28 mei
21:00u, 16 minuten

Ik stel weer een vraag voor ik begin. Op een bepaald moment merk ik dat ik op een antwoord zit te wachten in plaats van te mediteren. Zodra ik de vraag loslaat komen er een paar antwoorden. Het kan met net het juiste zetje geven om iets te doen waarvan ik al wist dat ik het moest doen, of andersom.

CategorieŽn: iedere dag mediteren

Plaats een reactie

Oeps!

Oops, you forgot something.

Oeps!

De woorden die je hebt ingetypt komen niet overeen met de opgegeven tekst. Probeer het nogmaals.

0 reacties